Ingefærshots – hvorfor er de så sunde?

I løbet af de seneste år har ingefær opnået noget nær stjernestatus blandt de mest hippe og sunde fødevarer. Ikke mindst ingefærshots bliver for tiden indtaget i mængder, som ingen ville have forestillet sig for bare få år siden. Men hvorfor er ingefær blevet så populær? Og er det virkelig så sundt, som man siger?

En tusind år gammel plante

Indtil for bare få år siden kendte vi i den vestlige verden primært til ingefær i den tørrede pulveriserede udgave, der bruges som smagsgiver i kager og småkager, og måske kendte vi den også fra sodavanden ginger ale. Dengang kunne det være særdeles svært at opstøve frisk ingefær på hylderne i de danske supermarkeder. Nu fører ethvert supermarked med respekt for sig selv ingefær i rigelige mængder.

 

Ingefær oplever altså et boom uden lige i disse år. Vi bruger frisk ingefær i madlavningen og ikke mindst i ingefærshots, som i den grad er blevet ’det nye sort’. Men i lande som Kina, Indien og Japan har de faktisk dyrket og anvendt ingefær i tusinder af år.

 

Den lille pudsige og – lad os bare sige det, som det er – ikke særligt kønne knold er en fast ingrediens i det asiatiske køkken, hvor man dagligt bruger frisk ingefær i madlavningen og til den populære ingefærte. Men i Asien holder de ikke bare af ingefær på grund af smagen. Igennem årtusinder har de også sat pris på den lille knold på grund af dens gavnlige og helbredende virkninger på en lang række skavanker og sygdomme.

 

Der er mange gode grunde til at spise ingefær

I Asien har de altså længe kendt til og anerkendt ingefærs virkning på en lang række områder. Derfor bruger de ikke kun ingefær i madlavningen, men også som medicin.

 

Ingefær er kendt for sin gavnlige virkning mod en lang række forskellige sygdomme og tilstande. Blandt andet er ingefær effektiv mod kvalme og kan derfor også bruges mod transportsyge. Ingefær er desuden kendt for at virke effektivt mod fordøjelsesbesvær og infektioner og også mod smerter. Men derudover er ingefær også kendt for sin virkning og forebyggende effekt over for sygdomme som slidgigt og leddegigt, migræne, diabetes, Alzheimers og depression. Endelig menes ingefær at kunne bremse væksten af visse former for kræftceller, fordi den indeholder kraftige antioxidanter.

 

Mange sværger desuden til ingefær, fordi et dagligt eller jævnligt indtag kan medvirke til at styrke immunforsvaret, blandt andet fordi ingefær stimulerer blodcirkulationen.

 

Ingefær som kosttilskud

Holder du ikke så meget af smagen af ingefær, kan du stadig få den gavnlige virkning på andre måder, for eksempel ved at spise ingefær som kosttilskud i form af ingefærpiller. Der er selvfølgelig grænser for, hvor mange man må spise af den slags.

 

Der er derimod ingen grænser for, hvor meget frisk ingefær man må indtage, så længe du ikke bruger det i overdrevne mængder. Så du kan roligt skrælle løs og bruge frisk ingefær i dine madretter og i ingefærshots.

 

Forskerne er enige: Det er sundt at spise ingefær

Frugt og grønt er godt. Det ved vi alle, og ingefær er sprængfyldt med sunde vitaminer som A-vitamin, B-vitamin, C-vitamin, magnesium, kalium, fosfor, jern og zink – for bare at nævne nogle få af dem. Faktisk indeholder ingefær flere end hundrede aktive stoffer, olier, vitaminer og mineraler.

 

Men i virkeligheden er ingefær hverken en frugt eller en grønsag, og det er heller ikke en rod. Så vi må nok nøjes med simpelthen at kalde den en plante eller en knold: Den lille knold med den store virkning.

 

Uanset, hvad vi kalder den, er der dog generel enighed om, at ingefær altså kan noget, som mange andre planter ikke kan. Det er ikke bare fornemmelser og tro. Efterhånden har mange internationale undersøgelser påvist, at ingefær har en effekt på en lang række sygdomme og helbredstilstande. Der er stadig uenighed blandt forskere om, hvor stor virkningen faktisk er. Men i hvert fald er forskerne enige om, at ingefær absolut ikke er skadelig, og at det bestemt kan anbefales at lade ingefær indgå som en del af en sund og varieret kost.

 

Læs mere om den bagvedliggende research i denne engelske artikel om ingefær.

 

Prøv også gurkemejerod

Ingefær er altså utrolig populær herhjemme på grund af de mange gavnlige effekter, og med tusinder af år på bagen kan ingefær jo også dårligt afskrives som et rent modefænomen.

 

Det ser i det hele taget ud til, at vi for alvor har fået øjnene op for de små undseelige, men meget sunde, knolde. Seneste skud på stammen er gurkemejerod, der er i familie med ingefær, og som også er kendt for den positive effekt på en lang række sygdomme. Gurkemejerod er lidt mildere i smagen end ingefær, så hvis du synes, ingefær er lidt for skrap i smagen, var det måske værd at prøve gurkemejerod. Brug den for eksempel i shots i stedet for ingefær eller lav shots med både ingefær og gurkemejerod.

 

Lav dine egne ingefærshots

Efterhånden kan man købe færdiglavede ingefærshots overalt i supermarkeder, kiosker og på tankstationer. De er gode, hvis du vil have et hurtigt shot. Men prøv også at lave din egen ingefærdrik – eller ingefærshots som de jo typisk kaldes. Det er ikke spor svært, og det tager faktisk ikke så lang tid. Du kan lave en ordentlig portion, når du er i gang, så du har nok til flere uger.

 

Her kan du se Christian Bitz og Claus Holm lave deres egne shots med ingefær.

 

 

Det er ikke fordi der er så mange penge at spare ved at lave dem selv, men hvis du laver dine egne ingefærshots frem for at købe de færdige, så kan du justere på smagen, så du får dem præcist, som du bedst kan lide dem.

 

Foretrækker du dem krasse og stærke, så skal du lave dem blot med ingefær og vand og intet andet. Men vil du hellere bløde lidt op på den stærke smag, kan du lave ingefærshots med citron. Ved at tilsætte lidt citron får du en dejlig frisk smag. Du kan også tilføje lidt sødme med appelsin og med honning eller rørsukker. Prøv dig frem, indtil du har fundet præcist den smag, du bedst kan lide.

 

Opskrift på ingefærshots, du selv kan lave

IngefærshotsTil en flaske skal du bruge:

 

1 stk. ingefær (ca. 50-75 gram)

3-4 dl vand

Evt. saft og skal fra 1 citron

Evt. saft og skal fra 1 appelsin

Evt. en lille smule honning eller rørsukker

Evt. 1 stk. gurkemejerod (ca. 15-20 gram)

 

Skræl ingefæren (og eventuelt gurkemejen, hvis du vil lave ingefærshots med gurkemeje) og skær den i tynde skiver. Put ingefæren i en gryde sammen med vandet og bring det i kog. Hvis du foretrækker at friske dine ingefærshots op med citron eller appelsin, skærer du citrusfrugterne i tynde skiver og tilsætter dem sammen med ingefæren (du kan også nøjes med at presse dem og tilsætte saften). Lad det hele simre i ca. 45 minutter. Lad derefter blandingen køle af, smag eventuelt til med honning eller rørsukker og sigt det hele, inden du fylder det på flaske.  Blandingen kan holde sig i køleskabet i cirka et par uger.

 

Hvis du synes, smagen er for stærk, kan du spæde op med lidt vand, når du drikker dine ingefærshots.

 

Tip: Hvis du bruger økologisk ingefær og gurkemeje, behøver du ikke at skrælle dem, inden du putter dem i gryden. Og bruger du økologisk citron og appelsin, kan du bruge hele frugten med skal og det hele, og ikke bare saften.

 

Hvis du synes det hele er lidt for besværligt, så kan du købe dig til ingefærshots hos Maggies her. Til 70 kroner for en flaske er det næsten ikke besværet værd. 

Spis og drik ingefær hver dag

Har du besluttet dig for at lade ingefær indgå i din daglige kost, kan det være rart at tænke i flere forskellige måder at bruge ingefær på. Et dagligt skud ingefærshot er selvfølgelig en hurtig og nem måde til at sikre det daglige indtag. Men for variationens skyld kan det være rart også at tænke i andre baner.

 

Oplagt er det at rive ingefær og putte det i en wokret sammen med hvidløg, en masse forskellige grøntsager og magert kød som for eksempel kylling eller måske nogle rejer eller fisk, der er fast i kødet. Retten kan smages til med krydderier, thailandsk fiskeolie, eller hvad du nu synes. Det er en sund ret, der er hurtig og nem at tilberede. Er der for eksempel børn, der ellers ikke bryder sig om smagen af ingefær, er den også god, for ingefærsmagen er ikke gennemtrængende, hvis du ellers sørger for at begrænse dig lidt, når du står med rivejernet over wokken.

 

Hold varmen med en kop ingefærte

Ingefær teDu kan også varme dig med en kop sund ingefærte.

 

Sådan her kan du lave din egen ingefærte:

 

#1 Hæld kogende vand over nogle skiver ingefær og lad det trække i nogle minutter.

#2 Smag eventuelt til med lidt rørsukker eller honning og måske en skive citron eller lidt citronsaft.

 

Du kan også lave en kop grøn te og så bagefter tilsætte et par skiver ingefær. Endelig kan du købe en færdig te, hvor tørret ingefær indgår. Heldigvis behøver det ikke være enten eller, så prøv lidt af hvert alt efter humør og tid den enkelte dag.

 

Frisk ingefær kan holde sig i køleskabet i et par uger. Du kan også fryse ingefær – hel eller revet – til senere brug, hvis du skulle have fået købt for meget.

 

Så uanset om du er til den (næsten) rå ingefær som kineserne bruger til deres sushi, drikker den som the eller du tager den som ingefærshots - så er det en sund levevis.