Aronia Saft

Aroniasaft laves af aroniabær, der er kendt for at være særdeles rige på blandt andet vitaminer, mineraler og antioxidanter. Det lille mørkerøde bær kan derfor blandt andet styrke kroppens immunsystem, dæmpe aldringsprocessen, beskytte mod sygdomme og styrke hjerte og kredsløb. Aroniasaft er ikke bare sund, men også velsmagende, og er derfor med god grund blevet en meget populær drik verden over.

 

De super sunde aronia bær

Aroniabær kaldes også sortrøn, sorte rønnebær eller surbær. De har da også en karakteristisk skarp, bitter og syrlig smag, hvis du spiser dem rå direkte fra busken. De har en flot dybrød farve, der næsten kan gå over i sort. Et aroniabær er på størrelse med et stort solbær.

 

Aroniabær er meget rige på vitaminer, mineraler, anthocyaniner, bioflavonoider, polyfenoler og en lang række andre sunde stoffer. De samme aktive stoffer findes også i andre mørke bær som solbær, ribs, brombær, blåbær, hyldebær, blå vindruer osv., men ikke i samme mængder som i aroniabær.

 

De fleste af de mange sunde stoffer sidder i skallen, og derfor er det vigtigt at bruge hele bærret, som man netop gør i saft, juice, marmelade, te osv.

 

Superfrugten, der er sund for hele kroppen

Aroniabær er således den stærkeste enkelte naturlige antioxidant, som vi kender, og den yder en optimal beskyttelse mod produktionen af de såkaldte frie radikaler, som kan dannes i kroppen, når vi er udsat for forurening, røg, usund kost eller stress. Alt det, som vi desværre ofte er udsat for i den vestlige verden.

 

Superfrugten – det lille bær med den store virkning – kan blandt andet styrke kroppens immunsystem og udsætte aldringsprocessen. Ariniabær kan beskytte mod sygdomme som kræft, Alzheimer og urinvejsinfektioner. Derudover har de også en positiv effekt i forhold til vores hjerte og blodkar, bærrene virker bakteriedræbende, og så kan de blandt meget andet forebygge forhøjet blodtryk og modvirke rynker. Og hvem ønsker ikke alt det?

 

Spis eller drik aroniabær

Aroniabær er altså lidt af en sundhedsbombe, og de kaldes da også verdens sundeste bær. Du kan derfor roligt spise løs. Eller drikke løs af saft lavet på aroniabær. Indtagelsen af aroniabær i saft, te, juice, marmelade, bolsjer, som tørret slik eller som kosttilskud er da også eksploderet verden over i de seneste år.

 

Rå aroniabær er bitre og sure og smager ikke så godt, men det er ikke farligt at spise dem rå. De smager dog langt bedre tilsat lidt sukker og kogt til for eksempel aroniamarmelade eller aroniasaft. Så det kan anbefales.

 

Netop aroniasaft er blevet særligt populær, måske fordi man her let og hurtigt kan indtage en forholdsvis stor mængde af det sunde bær. Og så betyder det selvfølgelig også noget for populariteten, at aroniasaft faktisk smager virkelig godt.

 

Aroniasaft kan desuden drikkes af mennesker med diabetes, fordi aroniabær har et lavt indhold af saccarose og et højt indhold af fruktose. Saften kan endda medvirke til at regulere blodsukkerniveauet.

 

Husk at leve og spise sundt

Selv om aroniabær er sunde, bliver man ikke automatisk sund, blot fordi man indtager bærrene i store mængder. Så nemt er det desværre ikke. Ud over at indtage sunde fødevarer som aroniabær er det vigtigt generelt at spise en sund kost, der består af masser af frugt og grønt.

 

Men det er også vigtigt at dyrke motion, at drikke rigeligt med vand og at få nok søvn. Det er vigtigt at undgå rygning og alkohol i for store mængder. Og det betyder meget at undgå stress og at sørge for at leve i et sundt miljø.

 

Hvor vokser aroniabær?

Aroniabær er meget udbredte i Nordamerika, hvor de har vokset vildt i årtusinder. Her har indianere lige så længe kendt og brugt aronia som naturlægemiddel. Også i Kina har man i århundreder brugt aroniabær til at helbrede og forebygge sygdomme. Siden det 18. århundrede har man desuden dyrket aroniabær i Europa, blandt andet i Polen, der i dag er verdens største producent af aroniabær.

 

Aroniabær er blevet meget populære til trods for den noget bitre smag. Forskerne arbejder derfor lige nu på at kunne finde og opdyrke et aroniabær, der smager endnu bedre. Kunne det lade sig gøre at finde et aroniabær med de mange sunde virkninger, som samtidig smager virkelig godt også som råt bær, ville det være noget af et scoop.

 

Dyrk aroniabær i Danmark

Aroniabusken vokser bedst i et mildt og fugtigt klima og er derfor meget velegnet i Danmark, hvor bærrene da også allerede dyrkes. Du kan også sagtens plante din egen aroniabusk i haven, så du kan plukke dine egne bær og dermed blive selvforsynende. Bærrene kan høstes fra sidst i august til midt i september. Og busken er køn at se på med de fine hvide blomster, der kommer i løbet af sommeren, og sit flotte røde efterårsløv.

 

Aroniabusken er kendt for at være en robust og hårdfør busk, som samtidig er meget modstandsdygtig over for mug, insekter og råd. Den er heller ikke modtagelig over for røg, forurening, tungmetaller osv. Busken kan bruges som hæk eller som fritstående busk.

 

Lav din egen aroniasaft eller køb den færdiglavet

Hvis du har adgang til friske aroniabær i din have, kan du selvfølgelig lave din egen aroniasaft. Men har du ikke lyst til at bruge tid og kræfter på at stå med bær, som skal koges til saft og fyldes på flasker, kan du heldigvis købe sund og velsmagende aroniasaft, der allerede er lavet og klar til brug.

 

Aroniasaft kan drikkes ufortyndet, men smager bedst, når det blandes op med vand. Du kan også bruge saften som en smagsforstærker, for eksempel i din smoothie. Eller du kan sætte dine chiafrø i blød i aroniasaft. Der er mange muligheder.

 

Har du ikke lyst til at koge din egen aroniasaft, men vil du alligevel gerne bruge rå aroniabær, kan du for eksempel bruge dem i tærter, kager og smoothies.

 

Husk, at du også kan få aroniabær i blandt andet te, marmelade, bolsjer, crunch til morgenmaden og som kosttilskud, hvis du foretrækker det – eller vil bruge det som supplement til dit daglige glas aroniasaft.